GOOD shopping

Vårshoppingsuget, som Ida varnat för, drabbade mig svårt förra helgen. Helt plötsligt fick jag en stark drift att köpa något. Exakt vad lyckades jag inte precisera närmare, det kändes helt enkelt bara som att det var längesen och att jag därför borde få unna mig något. Den instinkten rimmade illa med mitt nyårslöfte, så jag gick hem och försökte kanalisera min plötsliga shoppingdrift i en garderobsinventering. Som utlovat resulterade inventeringen i en lista över några saker jag faktiskt behöver köpa vilket kändes som en oerhört mycket bättre utgångspunkt än att bara vilja köpa. Helt plötsligt framstod mitt tvångsmässiga shoppingbegär som lite mer legitimt och lite mindre… primitivt?

Överst på listan stod en bikini. Behovet är akut eftersom jag om bara ett par dagar ska till spanska solkusten och leva strandliv. Men innebär mitt nyårslöfte också att jag måste shoppa kläder som jag shoppar mat, dvs. ekologiskt, fair trade och klimatsmart? Ekologisk bikini? Finns det? Om jag hittar en ekologisk i naturfärgad bambu, måste jag då välja den framför en färgsprakande i nylon? Efter bara några googlingar hittade jag svaren på alla tre frågorna, och faktiskt också alla andra shoppingfrågor jag brottats med på sistone för den delen, i form av en helt genialisk illustration. Denna illustration utgör från och med nu min nya shoppingpolicy:

Shop Infographic

Jag hittade illustrationen på den lika genialiska bloggen theNotepasser. Det som jag tycker gör shoppingschemat så briljant är att det utgår ifrån att man ibland bara vill köpa något, att det är ok att vara lite shoppingsugen då och då. Sen kan man göra olika val som gör shoppandet mer hållbart. Det är till och med ok att köpa något som är sprajtans nytt och oekologiskt/oetiskt med gott samvete, förutsatt att man köper det med eftertanke och i syfte att ha kvar det länge. Så länge man håller sig till schemat kan man shoppa med rent samvete hela tiden, det oförsvarliga impulsshoppandet försvinner ju redan på steg 1, dvs. att man inte ska köpa sånt man inte behöver (mycket hänger alltså på hur man definierar behov här…). Så jag kunde gå ut på stan med min lista, bocka av punkt för punkt och komma hem med mina shoppingkassar och ett helt rent samvete. Känslan är obeskrivlig! Jag har aldrig blivit såhär lycklig av att shoppa förut.

The Note Passer visade sig vara rena guldgruvan för oss som vill kunna shoppa med gott samvete. Bloggen drivs av den lika begåvade som generösa Elizabeth Stilwell (som storsint lät mig låna shoppingschemat ovan). The Note Passer är en fest i färgsprakande illustrationer och träffsäkra och proffsiga foton och Elizabeth Stilwell guidar sina läsare till var man kan shoppa etiska underkläderhur man handlar vintage på bästa sätt, hur man tar hand om och lagar sina kläder för att nämna några exempel, och hon gör det på ett sätt som inte känns tråkförnuftigt och självuppoffrande utan flärdfullt och chict. Dessutom har Elizabeth, till min stora glädje, sammanställt en lista på var man kan köpa etiskt tillverkade badkläder. För ja, de finns och nej, man kan inte se skillnaden på en ekologisk bikini och en vanlig. De är precis lika snygga. Thank you Elizabeth! 

Happy, conscious shopping allihopa!