Gröt to go

Frukost för dig som är på väg någonstans

Flyget till Malaga går tidigt i morgon. När jag måste gå upp i svinottan för att jag t.ex. ska resa någonstans eller måste vara tidigt på jobbet och inte har tid att ställa mig och laga gröt på morgonen brukar jag göra gröten kvällen innan istället och ta med mig. Då kan jag äta den i taxin till flygplatsen/på tåget/på jobbet eller var och när jag nu lyckas få en lucka. För hur trist är det inte att äta kaffe och kanelbulle på  centralen till frukost, eller en inplastad, kylskåpskall macka med juice från koncentrat på Kastrup?

To go-gröten har förmodligen lika många variationer som den har namn (bircher muesli, overnight porridge, muesli cereal, sommargröt för att nämna några). Gröten skiljer sig från vanlig gröt på så sätt att den inte kokas. Istället blandar man alla ingredienser i en burk med lock på kvällen och låter den stå och gröta till sig i kylen under natten. Precis som men vanlig klassisk havregrynsgröt består basen av havregryn och vätska, som dock inte nödvändigtvis måste vara vatten. Jag har gjort to go-gröten på mjölk, mandelmjölk, vatten, kokosvatten, kokosmjölk och till och med apelsinjuice! Sen blandar man i en massa andra godsaker som nötter, frön och torkad frukt. Om man vill kan man pressa i lite citron eller ringla lite agavesirap i och servera med bär eller frukt på. Receptet nedan är bara ett förslag på vad du kan ha i din gröt, men i princip kan du ta vad du har hemma. Om du har vatten i basen kan du som i receptet nedan toppa med lite mandelmjölk. Testa dig fram! Några andra favoritrecept jag har är det här och det här.

GRÖT TO GO (1 portion)

Ingredienser:

1/2 dl havregryn
1/2 dl blandade nötter (exempelvis mandel, hasselnöt,pistagenöt, cashewnöt, valnöt)
1 msk torkad frukt (exempelvis aprikoser, dadlar, tranbär, blåbär)
1 msk frön (exempelvis sesamfrön, solrosfrön, pumpafrön)
1 1/2 dl vatten
1 dl osötad mandelmjölk
ev. några droppar citronsaft
ev. lite agave- eller lönnsirap
ev. bär eller frukt att toppa med

Gör såhär:

Hacka nötter och torkad frukt grovt. Blanda alla ingredienser i en burk med lock och pressa eventuellt i lite citronsaft. Sätt på locket och ställ in i kylen över natten. På morgonen tar du ut din gröt och häller på mandelmjölken. Rör om.  Toppa eventuellt med lite agave- eller lönnsirap, lite frukt eller bär. Jag tänker servera morgondagens resegröt med vår sista passionsfrukt. Sätt på locket igen, packa ned burken och en sked i handväskan och stick iväg. Trevlig resa!