Bli kvitt fästingplågan utan kemikalier

DSC_0073.jpg

Jag vet inte vem som njuter mest av semestern, jag eller min tvååriga terrier Gösta. Värmen tvingar honom visserligen att ligga stilla i skuggan större delen av dagen men när temperaturen sjunker några grader fram emot kvällen ägnar han timtal åt sin favoritsysselsättning; att springa snabbt i snår och högt gräs. Naturligtvis vill man unna sin hund det, men alla hundägare vet att det finns en baksida; fästingar.

Med min nya, kemikaliefria livsstil känns fästinghalsbanden, vars kemikalier gör att fästingarna dör, inte längre som ett alternativ. En kollega tipsade mig om en dekokt på vatten och torkad rosmarin som man sprayar på sin vovve två gånger om dagen för att hålla större delen av fästingarna på avstånd. Jag slog istället till på en liten flaska eterisk rosmarinolja som jag hittade u en hälsokostbutik. Jag blandar några droppar olja i vatten som jag dänker på Göstas tassar, ben och mage en eller ett par gånger om dagen, och än så länge har jag inte behövt dra ett enda blodsugande litet kryp på honom. Och då hinns det ändå med ganska många ärevarv i kohagen varje dag…