Vegetarisk chili med rostad majs

Chipotle

Chipotle är en chilisort med mycket rökighet som ger mustighet till den här vegetariska chilin.

Påskhelgen går mot sitt slut och själv har jag njutit av västkustluft, barnpassning och mycket god mat! Nu känner jag mig dock sugen på annat än sill och lamm och vad passar väl då bättre än att klämma till med en mustig chili? Låt mig därför presentera veckans söndagsrecept!

Inspirationen är hämtad från hippa hämtmatstället Hagen i Malmö som haft en liknande rätt på sin meny i början av året. Jag har ätit den både en och två gånger, men så när jag var där senast hade de plötsligt bytt meny och jag fick lomma hem utan ha fått min chilihunger mättad. Några dagar senare prövade jag att göra min egen variant och det blev hur bra som helst och tillräckligt likt originalet för att jag skulle vara nöjd. Jag har ingen aning om hur Hagen lagar sin gryta men såhär lagar jag min!

Hel torkad chipotle har jag hittat på Green Matmarknad i Västra Hamnen i Malmö, men det är inte omöjligt att det går att hitta även i andra välsorterade mataffärer.

 

Rostad majs

vegetarisk chili med rostad majs

Tänk att det går att göra en mustig chili utan kött! Rostad majs ger härlig knaprighet.

 VEGETARISK CHILI MED ROSTAD MAJS (ca 4 portioner)

Ingredienser:

1,5 msk hel koriander
1,5 msk hel spiskummin
1 hel chipotle
1 msk paprikapulver
2 cm kanelstång (banka kanelstången med något hårt så går den av)
2 lagerblad
4 vitlöksklyftor, hackade
2 stora gula lökar, hackade
2 paprikor (jag använde en röd och en grön), skurna i bitar
1 pkt krossade tomater
1 pkt svarta bönor
1 pkt kidneybönor
2 tsk lantbuljong (jag gillar Rénée Voltaires) eller en kvarts buljongtärning av valfri sort. (om du råkar ha egen hemmagjord buljong är det såklart ännu bättre att använda den men då får du själv justera vattenmängden)
vatten ca 5 dl
2 dl majskorn
olivolja eller rapsolja att steka i
salt och eventuellt lite chiliflakes

Ris eller bröd till servering, eventuellt crème fraîche och kanske en klyfta lime.

Gör så här:

Börja med att skölja majsen och lägg den på en kökshandduk så att den torkar medan du förbereder grytan (det är lättare att rosta majsen om den är torr).

Rosta spiskummin, koriander och kanelstången i en torr stekpanna på medelvärme. När det börjar dofta gott och få lite färg vänder du ned kryddorna i morteln (rädda kanelstången först!) och mortlar lite halvhjärtat. De ska inte bli något fint pulver utan bara bankas till en sväng så att inte alla kryddorna är hela. Rosta sedan paprikapulvret försiktigt på låg värme och hänförs över de rökiga fina dofterna som utvecklas  – det tar max någon minut.

Hetta upp rikligt med olja i en stor gryta och vänd i vitlök och kryddor (nu lägger du i kanelstången som förhoppningsvis klarade sig undan morteln) och den hela chipotlen. Se till att värmen inte blir för hög – kryddorna behöver puttra och utveckla sina smaker i lugn och ro. När det doftar himmelskt av spiskummin och koriander vänder du i lök och paprika och fräser vidare en stund. När du tröttnat på att röra i grytan och passa så att löken inte bränner häller du i ett paket tomatkross, lagerbladen, hälften av bönorna (välj sköljda) och en dryg halv liter vatten. Jag brukar hälla vattnet i morteln först för att fånga upp eventuella kryddor som kanske har fastnat där så att inget går till spillo och även i stekpannan där jag har rostat paprikapulvret. I med lite buljong av valfri sort och på med locket. Låt koka upp, sänk sedan värmen och låt grytan koka i fred under lock, men titta gärna till den lite då och då och rör om så att den inte bränner. Ibland kan man också behöva fylla på med lite mer vatten.

Medan grytan puttrar passar du på att rosta majsen. Se till att den är torr och rosta i olja på medel till hög värme tills den har fått vacker gyllenbrun färg (jag tycker den blir förvillande lik honungsrostade kalaspuffar) och doftar popcorn-aktigt. Det är en smaksak hur hårt rostad majs man vill ha, men jag gillar när skalet är lite knaprigt.

Efter ca 20-30 minuter har paprika och lök blivit mjuka och grytan börjar bli klar. Då lägger du i resten av bönorna och låter dem bli varma. Smaka sedan av med salt och kanske lite torkad chili eller cayennpeppar, toppa med den rostade majsen och servera med ris eller bröd, en klyfta lime och om du vill, lite crème fraîche.

Hur stark den här grytan blir beror helt på chipotlen och det vet man inte förrän den har kokat ett tag. Det är alltså en bra idé att vänta med att ösa i torkad chili till slutet och den våghalsige kan för all del ta hål på chipotlen. Risken med att ta sönder chipotlen i grytan är dock att man inte har någon aning om hur starkt det blir, så ett tips är att i så fall fiska upp den hela chilifrukten, skära upp den, smaka och sedan lägga tillbaka så mycket man vågar.

Hoppas det smakar!